Wanbetaling zorgverzekering

Wanbetaling zorgverzekering

, door OverstappenZorgverzekering.nl

Per 1 september 2009 is er een wetswijziging ingegaan, met diverse maatregelen om het niet betalen van de zorgpremie aan te pakken. Er zijn daarin vier fasen te noemen. Deze staan hieronder uitgelegd.

Eerste fase: twee maanden premieachterstand

Bij een premieachterstand van twee maanden biedt de zorgverzekeraar binnen 10 werkdagen een betalingsregeling aan om de betreffende premieachterstand in te halen. Een onderdeel van de regeling is een machtiging tot automatische incasso van toekomstige termijnen. Als de verzekeringnemer ook voor medeverzekerden (gezinsleden, partner) de premie moet betalen, doet de verzekeraar een splitsingsvoorstel: de medeverzekerden ontvangen dan een eigen polis en moeten zelf de premie betalen.

Tweede fase: vier maanden premieachterstand

Als de verzekeringnemer niet ingaat op het aanbod en de achterstand loopt op tot vier maanden, dan geeft de zorgverzekeraar een waarschuwing. Daarbij wordt er gewezen op de gevolgen bij een achterstand van 6 maanden (zie volgende fase).

Derde fase: zes maanden premieachterstand

Als een premieachterstand oploopt naar zes maanden, dan meldt de zorgverzekeraar de verzekeringnemer aan bij het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Vanaf dat moment is de verzekeringnemer geen premie meer aan de verzekeraar verschuldigd, maar moet hij een bestuursrechtelijke premie aan het CVZ betalen. Die premie bedraagt 130% van de standaard zorgpremie (basisverzekering).

Vierde fase: premieachterstand voldaan of schuldregeling

Wanneer de wanbetaler zijn schuld (premie, eigen risico en overige kosten) aan de zorgverzekeraar betaald heeft, dan meldt de zorgverzekeraar dit bij het CVZ. Vanaf dat moment is de verzekeringnemer geen bestuursrechtelijke premie meer verschuldigd en worden alle volgende premies gewoon weer aan de verzekeraar betaald.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.